marți, 14 martie 2023

RETROSPECTIVA VACANTELOR DIN 2022-MALTA-CAP II/IV


A treia zi in Malta

Mdina



Miercuri 7 decembrie , ziua destinata vizitelor obiectivelor din orasele Mosta, Mdina si Rabat. Cum se anunta o zi incarcata, am mers la prima ora sa servim micul dejun, la ora peste putin 7, sa nu deschidem totusi primii usa de la local si dupa o masa cu legume din belsug si proteine la fel, cu un dulce sau un fruct energetizant, cu cate un suc si o cafea my husband si o cacao eu, am pornit in expeditia noastra cu un autobuz local. Micul dejun in stil "bufet suedez" a fost mereu, foarte bogat ca diversitate cu cateva sorturi de branzeturi, mezeluri, oua, preparate reci si calde, patiserii dulci si sarate, legume crude sau coapte, fructe din toate categoriile, sucuri, ceaiuri, ape, cafele sau cacao. Se putea servi micul dejun intre orele 7 si 11 dimineata.Noi in afara de prima zi cand am mers la ora 8, nestiind ca se serveste de la 7, in fiecare zi am mers la prima ora pentru a castiga timp in favoarea vizitelor si hoinarelilor prin Malta. De la statia de autobuz din Sliema pana la statia de langa Domul din Mosta am facut cam o jumatate de ora, 11 km iar acest traseu avea 26 de statii. De aceea era important sa plecam cat mai de dimineata, pana in ora 8 caci dupa se aglomera si se ajungea ca cei 11 km sa fie facuti intr-o ora sau si mai mult uneori. De aceea noi ne-am planificat de acasa, ca prima jumatate din timp sa o facem cu autobuzul local iar a doua jumatate sa inchiriem o masina cu care sa hoinarim in toata insula Malta si Gozo...dar uneori planurile de acasa nu corespund cu ceea ce se intampla pe teren.Si noi din anumite motive pe care le voi reda pe parcurs, ne-am modificat planurile si chiar si programul uneori. Ajunsi la Mosta, ne-a impresionat dimensiunea Domului care am inteles ca este al treilea cel mai mare dom nesprijinit din lume.Domul din Mosta sau Rotonda din Mosta este o biserica romano-catolica -Biserica parohiala a Adormirii, construita intre 1833-1860 pe locul unei biserici mai vechi din timpul Renasterii.Planul bisericii actuale se bazeaza pe planurile Dumului din Roma. In timpul celui de-al doilea razboi mondial, o bomba a strapuns cupola domului si a cazut in biserica in timpul unei slujbe , fara sa explodeze si deci fara victime si alte daune materiale in afara de gaura din cupola.Maltezii o considera o minune acea intamplare si de cum am intrat in biserica o enoriasa ne-a abordat ca si pe alti turisti sa ne spuna povestea . Bomba , probabil ca dezamorsata, se afla in micul muzeu al bisericii.




















 Dupa ce am vizitat biserica si domul, mergand la toate nivelurile si toate cotloanele, am luat autobuzul si cei 7 km i-am facut in 20 de minute. Cu o masina aveam variante de trasee mai scurte si in maxim 10 minute ajungeam la destinatie. Deci, daca mergeti in Malta si vreti sa colindati peste tot, inchiriati masina caci transportul local chiar daca este foarte bun, are trasee mai lungi si foarte multe statii si in functie de aglomeratie parcurgerea intre doua destinatii se face in de doua si chia trei ori mai mult timp. Noi in primele trei zile aveam destinatii fixe care ne ocupau intreaga zi asa ca nu aveam ce face cu o masina.In prima zi Valletta unde nu ai ce face cu masina, a doua zi ,asta ce o relatez acum , si deasemeni a treia zi nu necesitau masini decat de deplasat la locul de vizita si de intors seara inapoi, lucru pe care il puteam face comod cu transportul local.Apoi ar fi urmat zile in care am fi colindat dintr-o parte a insulei in cealalta si de la est la vest si pusi in situatia de a merge cu 4-5 autobuze cu legaturi care se fac doar in doua noduri de pe insula si anume la Valletta si la aeroport, ar fi insemnat multa pierdere de timp cu transportul public. Ajunsi la Medina in piata chiar din fata portii mari de intrare in cetate, am pornit plini de entuziasm spre cetate. Data trecuta , adica in 2019, cand am vizitat prima data Mdina, a fost dupa amiaza tarziu cand majoritatea obiectivelor si magazinelor erau inchise, dar spre deosebire de acum, am surprins acel mister al linistii care ii si da renumele de "Orasul tacut".Mdina fosta capitala a statului Malta, este cea mai bine pastrata cetate medievala din lume, veche de peste 4 milenii, este de fapt primul oras locuit din insula si se poate spune ca de aici incepe povestea Maltei si ca ea este martorul tuturor etapelor sale de dezvoltare, incepand din Antichitate si pana in prezent chiar daca in anul 1500 cavalerii de Malta au mutat capitala in orasul nou format Valletta, care este si in prezent capitala statului Malta.















Acum , spre deosebire de data trecuta, inca de la poarta ne-a intampinat mult zgomot, multa circulatie-desi stiam ca nu este voie cu masini in cetate, multi turisti veseli zgomotosi care umpleau strazile inguste si magazinele-nici nu stiam ca sunt atat de numeroase, din mica cetate. Din orasul tacut , am gasit orasul vesel si energic, care ne-a molipsit cu dinamismul lui si am pornit sa vizitam pe indelete toate obiectivele stiute sau nestiute dar intalnite in drumul nostru pe strada principala care strabate cetatea de la un capat la altul: Muzeul de stiinte naturale, Magazinul de sticlarie, Manastirea Carmelitelor, Palatul Falson, Catedrala Saint Paul cu muzeul cu obiecte bisericesti, restaurantul Fontanella a carui nume vine de la fantana aflata in curtea unei importante familii din Mdina, Piata Bastion , etc.






































Multe palate pot fi vizitate facandu-te sa intri in atmosfera rasfatului, abundentei si a bunului gust, alte palate au fost transformate in restaurante sau gazduiesc diferite expozitii de arta.Orasul este plin de palate ale vechilor familii si care au ramas mostenire si sunt pastrate in conditii excelente , fiind o dovada a unui trecut bogat in istorii de vitejie, credinta si onoare. Orasul cetate, are cel mult 300 de locuitori iar casele nu au numere ci poarta numele familiilor care le ocupa. Pe strazi vezi la tot pasul statuete sau basoreliefuri imprimate pe peretii caselor cu ingeri , Fecioara Maria si Pruncul. Strazile cu numele pe placute frumos ornamentate si cu o caligrafie deosebita, sunt marginite de zidurile caselor de culoarea mierii care este inviorata de balcoane colorate si usi deasemeni viu colorate si cu deschizatori frumos ornamentate. Strazile sunt inguste si foarte ingrijite cu arbusti si flori in ghivece in locuri unde patrunde soarele in anumite momente ale zilei. Nu am pierdut ocazia sa mananc o inghetata minunata, stiam de data trecuta, cumparata de la acelasi magazin pe care il stiam in piata Bastion. Am admirat intinderea insulei de la inaltimea Bastionului dupa care ne-am indreptat de data aceasta pe stradutele intortocheate spre poarta mare pentru a iesi si a merge spre domul si baile romane, aflate in afara zidurilor.























Dupa vizita domului si bailor romane, ne-am indreptat spre Catacombele St.Pavel din Rabat.






Orasul Mdina era resedinta nobililor iar Rabatul era orasul oamenilor saraci. Pana la catacombe am trecut pe la catedrala Sf Pavel, Sanctuarul St Publius, colegiu, muzeu si statui la fel de vechi aflate in piata Sf Pavel.











Dupa ce ne-am documentat despre istoria catacombelor am pornit spre o locatie apropiata unde se afla intrarea in aceste catacombe. Nu am stat foarte mult sa hoinarim in aceste subterane caci dupa ce vizionezi doua trei culoare cu lacasuri sapate in stanca drept morminte noua ne-a fost suficient sa ne astamparam curiozitatea. Catacombele formeaza un labirint pe mai multe niveluri cu mici incinte care erau folosite ca morminte sau altare si ca adaposturi in timpul razboaielor. Nu departe de aceste catacombe se gasesc catacombele Sf Aghata care se intind pe 2000 de mp. Pe acestea nu le-am mai vizitat si cum aveam in program un tur cu feribotul prin Marele Golf, ne-am grabit spre autobuz pentru a ne intoarce la Sliema.
























Am reusit sa ajungem inainte de ora 5 pm si speram sa luam vaporasul pentru ultima croaziera din acea zi la 5 pm era trecuta in program ca ultima cursa.Dar dezamagire totala cand am ajuns ni s-a spus ca ultima cursa a fost la ora 14. Asa ca ne-am reorganizat programul pentru a doua zi astfel incat sa putem sa ne bucuram de croaziera ziua urmatoare de la ora 14. In ziua urmatoare aveam o programare la situl de la Heritage la ora 9 dimineata, bilet achizitionat cu doua saptamani inainte on line, caci se viziteaza doar in doua zile pe saptamana si doar 10 vizitator intr-o tura de vizitare deci cam 50 pe zi. Apoi urma sa vizitam un situl Tarxien si cele trei orase forturi Vittoriosa, Senglea si Cospicua. Dar cu introducerea croazierei trebuia sa reprogramam vizita la cele trei orase. Asa ca ne-am intors la hotel ne-am odihnit putin si seara am iesit la o cina romantica, ziua respectiva fiind una speciala pentru noi si anume implinirea a 37 de ani de la casatorie. Am gasit loc la o terasa cocheta si cu un chelner foarte sociabil si plin de amabilitati care ne-a facut surpriza unui aranjament de desert cu o lumanare aprinsa pentru a sarbatori ziua noastra speciala.




 Ne-am intors la hotel, insotiti de veselia si galagia microbistilor si nu numai de pe la terasele, unde se urmarea la tv meciurile de la campionatul mondial de fotbal.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu